Met de functies CircuitPlayground.leftButton()
of CircuitPlayground.rightButton()
kun je vragen of er op de button gedrukt is.
De functie geeft waar (true) terug als de betreffende button is ingedrukt.
Met een if()
statement kun je aangeven wat er moet gebeuren als er op de button gedrukt wordt.
if
betekent: als. Als de linkerbutton wordt ingedrukt ga dan verder met het uitvoeren van de volgede regels code.
In Scratch heb je ook het Als - Dan blokje:
Hieronder een voorbeeld voor de linker button.
void loop() { if (CircuitPlayground.leftButton()){ CircuitPlayground.setPixelColor(0,255,0,0); CircuitPlayground.setPixelColor(1,255,0,0); CircuitPlayground.setPixelColor(2,255,0,0); } }
Als je bovenstaand voorbeeld hebt getest merk je dat als je de linkerknop los laat de 3 Neo-pixels weer uitgaan. Dit komt omdat
de functie false terug geeft als je los laat. Je kunt ook nog aangeven wat er anders moet gebeuren als de functie false terug geeft.
Dit kun je doen met else
, dit betekent anders.
In Scratch heb je ook het Als - Dan - Anders blokje.
In onderstaand voorbeeld zal je zien dat de 3 Neo-pixels meteen groen worden. Als je de linkerknop indrukt worden ze rood.
void loop() { if (CircuitPlayground.leftButton()){ CircuitPlayground.setPixelColor(0,255,0,0); // rood CircuitPlayground.setPixelColor(1,255,0,0); CircuitPlayground.setPixelColor(2,255,0,0); } else { CircuitPlayground.setPixelColor(0,0,255,0); // groen CircuitPlayground.setPixelColor(1,0,255,0); CircuitPlayground.setPixelColor(2,0,255,0); } }
Iets onder de buttons zit ook nog een schuif schakelaar, deze kan heen en weer geschoven worden. De functie CircuitPlayground.slideSwitch()
geeft True als de schuif aan de linker kant staat, en het geeft False als de schuif aan de rechter kant staat.
Hieronder een voorbeeld
void loop() { if (CircuitPlayground.slideSwitch()) { CircuitPlayground.setPixelColor(0,0,0,255); // blauw CircuitPlayground.setPixelColor(1,0,0,255); CircuitPlayground.setPixelColor(2,0,0,255); } else { CircuitPlayground.setPixelColor(0,0,255,0); // groen CircuitPlayground.setPixelColor(1,0,255,0); CircuitPlayground.setPixelColor(2,0,255,0); } }