Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

Sparki: Variablen

Als je leert programmeren is het belangrijk dat je leert werken met variabelen. Een variabele is een naam die je geeft aan een plaats in het geheugen, zodat je daar gegevens op kunt slaan. De gegevens die in het stukje geheugen zit kan veranderen. De naam van de variabele mag je zelf verzinnen. Er zijn wel uitzonderingen maar daar gaan we het niet over hebben in deze les. In deze les werken we met variabele van het datatype integer, kortweg genoemd int. Een integer is een geheel getal.

In de tekenlessen gaan we gebruik maken van herhalingen of loops. We gaan daarvoor de for(); functie gebruiken. Kijk eens naar het volgende stukje code: for (int i=0; i<=3; i++), Tussen de haakjes staan de voorwaarden of condities van de herhaling. Zolang er aan deze voorwaarden voldaan wordt gaat de herhaling door. Zodra niet meer voldaan wordt aan deze voorwaarden stopt de herhaling.

Eerst wordt de variabele i aangemaakt, van het datatype int. De waarde van i is eerst 0. Dan staat er i<=3, dit betekent dat i kleiner of gelijk aan 3 moet blijven. De computer telt in dit geval van 0 tot en met 3, dit zijn dus 4 herhalingen! En dan staat er i++, dit betekent dat de waarde van i steeds ééntje meer wordt. Je kunt het ook zo opschrijven i=i+1.

Teken een vierkant

In het voorbeeld hieronder wordt een vierkant getekend door gebruik te maken van de herhalings functie, de for(); loop.

#include <sparki.h> void setup() { for (int i=0; i<=3; i++) { sparki.moveForward(10); sparki.moveLeft(90); } } void loop() { }

Kijk in het voorbeeld goed naar de plek van de accolades { }, en let goed op het inspringen of TAB gebruik!



Teken een ster

Gebruik het programma van het vierkant en verander het aantal herhalingen en verander het aantal graden bij sparki.moveLeft();



Hint

Teken een circel

Om Sparki een circel te laten tekenen moet je hem zo programmeren dat hij steeds een klein stukje naar voren gaat en daarna een klein stukje draait. Dit moet hij heel vaak herhalen voordat de circel klaar is. Als Sparki steeds 1 graad draait heeft hij 360 herhalingen nodig voordat hij helemaal rond is. In het onderstaande voorbeeld gaat Sparki 1 cm vooruit en draait dan 1 graad naar links.

#include <sparki.h> void setup() { for (int i=0; i<=360; i++) { sparki.moveForward(1.0); delay(100); sparki.moveLeft(1.0); delay(100); } } void loop() { }

Je merkt dat het best lang duurt voordat Sparki helemaal rond is. We kunnen Sparki ook sneller de circel laten tekenen door in één keer meer graden te draaien. Stel dat we Sparki in plaats van 1 graad, 4 graden laten draaien. Dan heeft hij ook geen 360 herhalingen meer nodig toch? Hoeveel herhalingen heeft Sparki nu nodig?

Hint

Laat Sparki de circel maar eens tekenen op een papiertje. Je zal zien dat hij een beetje hoekig wordt.



Teken een spiraal

Met een kleine verandering van het circel programma kun je deze spiraal maken. Wat we moeten aanpassen is de afstand. De afstand moet namelijk steeds iets meer worden. Het aantal graden maken we 30 maar de afstand moet steeds iets meer worden. Om dit handig te doen kun je de variabele i gebruiken in sparki.moveForward(i);.

#include <sparki.h> void setup() { for (int i=0; i<=90; i++) { sparki.moveForward(i); delay(100); sparki.moveLeft(30); delay(100); } } void loop() { }



Terug naar de lessen



Share on Facebook Share on Google+ Share on LinkedIn Share on Twitter





Ondersteun deze website!