In de vorige les hebben we functies geschreven voor de kleuren rood, groen en blauw en voor het linksom en rechtsom draaien van de Neo-Pixels. Het zou mooi zijn als je bij het aanroepen van de
functie ook meteen kon aangeven welke kleur het moet worden. Dit kun je doen door in de functie ook argumenten voor de kleur mee te geven. Je zet de argumenten tussen de ( ) haakjes.
Rood, Groen en Blauw waarden worden dan de variable r
, g
, b
. De waarden voor de kleuren zijn gehele getallen, dit geven we aan met int
void DraaiRechtsOm(int r, int g, int b){ CircuitPlayground.clearPixels(); delay(100); for(int n=9; n>=0; n=n-1){ CircuitPlayground.setPixelColor(n, r, g, b); delay(100); } }
Het aanroepen van de functie kan bijvoorbeeld in de void loop()
. Daar geef je de waarden tussen de 0 en 255 voor elke kleur op.
void loop() { DraaiRechtsOm(255,255,255); //wit DraaiRechtsOm(255,0,255); // magenta DraaiRechtsOm(0,255,255); //cyaan DraaiRechtsOm(255,255,0); // geel DraaiRechtsOm(255,0,0); // rood DraaiRechtsOm(0,255,0); //groen DraaiRechtsOm(0,0,255); // blauw }
Maak eenzelfde functie voor DraaiLinksOm. Hint: je hoeft alleen het for() statement aan te passen!
Voorbeeld Voorbeeld functie DraaiLinksOm
Ga door naar de volgende les: De linker en de rechter knop (buttons)